De reis, de woning én de eerste feestjes! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu De reis, de woning én de eerste feestjes! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu

De reis, de woning én de eerste feestjes!

Door: Ruud Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

14 Januari 2009 | Zweden, Jönköping

Hallo allemaal, bedankt voor alle gelukswensen die jullie mij stuurden via sms, hyves etc. De reis is goed verlopen. Nadat mijn ouders me afgezet hadden op Dusseldorf heb ik ze even een flinke knuffel gegeven en ben ik gaan inchecken. Uiteindelijk na wat wachten en lezen van de Autoweek ,en nog een blad wat ik heb gekregen (bedankt Aad en Jeanneke ;), het vliegtuig naar Göteborg in en toen de politiehond mij had goedgekeurd na de landing ben ik vanaf daar naar het station gereisd om de trein naar Jönköping te pakken. Dat is allemaal vrij soepel verlopen en nadat ik een uurtje op de pick-up-service heb gewacht werd ik naar de University of Jönköping gebracht, daar kreeg ik de sleutel van mijn huisje en wat papieren. Daar was het eerste goede nieuws te vinden! De lieve mensen van Jönköping hebben mij namelijk in de populaire studentenwijk Råslatt geplaatst. Deze staat garant voor goede feesten en een boel gezelligheid. Ik leef hier samen met 2 Ghaneze jongens die mij hebben ontvangen met een bakje friet en wat kippenpoten uit de oven. Erg aardig van ze, want de winegums en de yoghurtsnoepjes kwamen mij wel de keel uit.

De eerste dag op school was natuurlijk erg spannend en na aardig wat uurtjes uitleg en rondleidingen zijn we rond een uur of 7 naar de kroeg gegaan om allemaal maffe spelletjes te doen met de internationale studenten. Hier heb ik heel veel mensen ontmoet en de sfeer was er opperbest. De eerste gezellige feestavond was een feit!!

Nadat ik dinsdag het bed was uitgerold heb ik ongeveer hetzelfde traject gevolgd, alleen was er deze dag er een hele gave lezing van een Zweedse globetrotter die ons vertelde hoe wij ons een beetje moesten gedragen tegenover de Zweden. Belangrijkste uit de hele lezing? Kom op tijd! Dat word even wennen dus....

's Avonds was er weer een feestje in Akademien (studentenkroeg) georganiseerd door de studentenvereniging van Jönköping. Deze avond stond in het teken van CAPS. Een drankspelletje wat heel populair is in zweedse studentenkringen.
Korte uitleg: Iedereen zit in een cirkel met hun bekertje drank in het midden, elke deelnemer heeft een handjevol dopjes van bierflesjes e.d. (Caps) die ze om de beurt in elkaars beker proberen te gooien. Lukt dit, dan daag je degene uit in wiens glas je hebt gegooid. Deze moet dan proberen een dopje in jouw bekertje te gooien, lukt dit niet dan moet degene die mist een slok uit zijn beker nemen (met de dopjes er nog in...) Lukt dit wel, dan moet de uitdager weer proberen de beker van de ander te raken. net zolang tot er 1 mist en die is dan weer de sjaak en moet weer drinken.
Erg gezellig maar mijn beginnersgeluk liet me enigzins in de steek, dit gecombineerd met het feit dat ik niet erg veel tijd heb gehad om te koken die dag werd het een hele gezellige avond....

Zo, dit is al met al een aardig lang bericht aan het worden!! Nu denken jullie natuurlijk, gaat hij ook nog iets voor school doen of alleen maar feesten?! Natuurlijk wel, alleen de lessen van mij beginnen vrijdag dus tot die tijd heb ik de tijd om allerlei randzaken te regelen, mensen te leren kennen en te ontdekken hoe alles hier werkt.
Zo ga ik vanavond bijvoorbeeld ontdekken hoe de kroegen hier werken want om 5!! uur begint de Pub Crawl gevolgd door een cultureel verantwood uitje naar het oude centrum van Jönköping (lees: Akademien)

Ik heb nog veel meer te vertellen, maar voorlopig houd ik het hier even bij. Het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven dat typen/lezen. Ik ga zo even naar de plaatselijke IKEA om wat zweedse cultuur op te snuiven en wat spulletjes te kopen.

Tot de volgende update! Hartelijke groeten en liefs vanuit Zweden

  • 14 Januari 2009 - 11:22

    Tanja:

    Hier je eerste berichtje;)
    Maar klinkt erg leuk allemaal! Goed aan het feesten dus en ons dus ook niet missen;)
    Hier gaat ook alles goed. Donderdag feest!! Wel jammer dat je die nu mist, maar volgend jaar beter!

  • 14 Januari 2009 - 11:31

    Carola:

    Heey ruud,

    Leuk, leuk leuk klinkt het allemaal daar..
    Jij gaat je zeker goed vermaken daar.
    Geniet ervan!!..

    liefs,
    carola

  • 14 Januari 2009 - 11:49

    Jaco:

    Bericht van je wel gewaardeerde klasgenoot... Volgens gaat het allemaal prima daar. Als je terug bent heb ik al een afspraak gemaakt bij de lokale AA bijeenkomst.
    Veel plezier daar.. Rest hoor ik wel weer op school. Doe rustig aan.

    later Jaco

  • 14 Januari 2009 - 12:22

    Fam Knoll:

    hoi ruud

    zo te lezen komt het daar wel goed met jou

    groeten

  • 14 Januari 2009 - 16:50

    Hanneke:

    Hey lekker stuk,

    Leuk om je net even op msn te spreken. Zo te horen wordt je meteen overal meer naar toegenomen (dan bedoel ik dan de kroeg). Dat kan niet anders dan dat je een hele mooie tijd tegemoet gaat. Geniet ervan en we spreken elkaar snel.

    Dikke kus op je snoet

  • 14 Januari 2009 - 17:08

    José:

    Hooi!! Dat klinkt super Ruud!
    Veel plezier dan maar de eerste week... in de kroeg!? Geniet ervan en blijf komen met de mooie verhalen!

    Dikke kus van José!

  • 14 Januari 2009 - 17:16

    Inge:

    Hee ruudje...
    Ten eerste wat kun jij leuk verhalen schrijven zeg...:)...geniet van het lezen...
    Fijn dat je het zo leuk en gezellig hebt!!...
    Je verdient het...
    Enne dat kroegen, ag verleer je dat tenminste niet zonder ons :P hahaha...
    Vond je het allemaal nog spannend?..of viel het mee...
    Ik hoorde dat je via ryanair voor 8 euro heen en weer kunt vliegen...Hanneke had er wel oren naar om dat met mij te ondernemen ;)...mits jij dat ook gezellig vind natuurlijk :P hahha..
    Nou we horen het wel...
    En ik ben benieuwd naar al je andere verhalen...
    Liefs (K) Inge

  • 15 Januari 2009 - 16:30

    Hugo:

    Hallo Bruder!!

    Donders mooi verhaaltje ;)
    Veel plezier daar en ik kom nog wel een keer die kant op tuffen! Maakt de Granny ook nog wat kilometers :D:D:D

    Jooooooooooooooo

  • 15 Januari 2009 - 19:00

    Vincent:

    Hej schoonheid

    Goed te horen dat je het naar je zin heb.
    ik ga straks lekker een half jaar met gore tubes zitte klote:P
    hoor snel van je

    Gr. Vinnie Jones

  • 15 Januari 2009 - 19:39

    Adriaan:

    Heej Ruudt!

    Hoe ist nou?? Nog leuk in Zweden??
    Heb je het tijdschrift nog nodig ;) Wha!
    Beginnersgeluk.. of een gebrek.. of toch gewoon bewust gemist?? (Ik denk het laatste)
    Hoest met de Ghaneese huisbewoners?? Kun je het nog een beetje vinden met ze??
    Ik ben benieuwd naar jouw volgende stukje!

    Ruud, nog veel plezier toegewenst in Zweden!

    Groetjes en kus,
    Adriaan en Jeanneke

  • 16 Januari 2009 - 10:10

    Bart En Jelle:

    Ruuuuuud!!
    Na een avondje stappen, met de gulzigheid van Bart :P, en zometeen voor Jelle een tentamen voor de boeg, wilden we even een berichtje plaatsen :D
    Tof om te lezen hoe het daar gaat. Je typt erg leuk en het leest makkelijk weg (belangrijk voor verdere berichten :P)
    Wij hopen natuurlijk beiden dat die foto's van de babes nog komen he :P
    Ma tot nu toe TOP :)
    Veel plezier daar nog en laat weten hoe je 1ste schooldagje was!

    Sedermera!
    Bart en Jelle

  • 16 Januari 2009 - 20:41

    Evelien, Marleen, KJ:

    Hey Mannetje!
    Leuk om te horen allemaal!
    Heel veel succes en plezier daar, dat plezier dat komt al helemaal goed zo te lezen!
    Ga je goed, tot horens!

    Groet'n uut Staphorst

  • 18 Januari 2009 - 10:47

    Hennie Bonen:

    hallo ruud
    wat leuk om even wat over jou te lezen.
    wens je een geweldige tijd toe in zweden en ik blijf je volgen.
    zo zie je maarver weg blijven we beter op de hoogte dan dichtbij
    heel veel succes.
    groetjes hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ruud

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 18853

Voorgaande reizen:

11 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

02 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigreren naar Engeland

Landen bezocht: