Einde van het avontuur, op naar het volgende? - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu Einde van het avontuur, op naar het volgende? - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu

Einde van het avontuur, op naar het volgende?

Door: Ruud Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

28 Juni 2009 | Zweden, Jönköping

*Wanneer u niet alles gelezen hebt wat ik de afgelopen tijd heb geschreven, verwijs ik u naar de onderste regionen van dit verhaal voor een samenvatting*

Zo, en dan ben je ineens weer thuis! Wat ging dat snel zeg, de tijd vliegt als je het leuk hebt. Ik kan dat 100% beamen. Het is alsof ik amper weg ben geweest en nu ben ik al weer terug. Op mijn oude stekkies in Staphorst en Zwolle.

Ik zal eerst nog even vertellen hoe mijn laatste 2 weken waren daar:
Helemaal té mooi weer! Wat een feest en wat een chaos. Ik heb mijn 10 vrienden over de vloer gehad en samen hebben wij het Zweedse Jönköping nog net iets verder op de kop gezet, dan dat het al stond. We zijn ook nog met zijn allen naar Gränna geweest, om daar een fietsje te huren en spontaan een stukje te gaan zwemmen. Het was een topmiddagje op het strand, met een lekker vuurtje en stéénkoud water. Natuurlijk nog veel meer uitgespookt en beleeft, maar daar zal ik niet te ver over uitweiden. Ze hebben zich allemaal uitstekend vermaakt, daar was geen twijfel over mogelijk.

Uiteindelijk zijn de jongens op een zondag weer weggegaan en toen heb ik me op mijn boeken gestort om me voor te bereiden op mijn Zweeds tentamen van de woensdag daarop. Ik heb samen met Phil 2 dagen op school doorgebracht met de studieboeken en onze telefoons om de Zweedse schonen nu eens in hun eigen taal te smsen. Erg leuke manier van leren natuurlijk!

Toen het tentamen erop zat heb ik nog even lekker genikst en mijn kamer opgeruimd want... José kwam langs!

Zusterlief had besloten om van woensdag tot zondag ook nog even te komen. Helemaal goed! Ik heb haar van het station opgehaald en dat is echt een mooie plek. Het grote meer ligt naast het station al op je te wachten! Een passend onthaal, naar ik dacht!
Ik heb mijn zus dus even laten zien hoe het er hier in Jönköping aan toeging en we hebben samen lekker toeristje gespeeld in mijn 'eigen' stad Jönköping. Omdat José op een woensdag kwam heb ik haar ook kunnen laten zien hoe het nou in mijn favoriete studentenkroeg was.
Ik denk ook dat ik haar wel heb laten zien hoe mijn leven er hier/daar nu uitzag.
Ze heeft zich prima vermaakt en al snel een boel vrienden gemaakt. Ook hebben we nog een mooi buitenfestival meegemaakt en de eerste vrienden alweer uitgezwaaid. Het einde kwam toch echt al wel in zicht.
José heeft zich in ieder geval prima vermaakt en het was erg leuk om alle vrienden en familie weer te zien in de tijd dat ik bijna naar huis ging. En zoals bij mijn vrienden ook het geval was toen ze weggingen. Direct nadat José weg was moest ik de boeken weer in!!
Een tentamen op de woensdag (operations strategy) was de oorzaak hiervan!

Voor dit vak had ik helaas geen excuus om iemand te smsen.

Goed, toen was het dus klaar. Geen verplichtingen meer in Zweden. Wat een raar gevoel zeg. In Zweden studeren was nu officieel afgelopen, als mijn resultaten goed waren was het gebeurd. Finito, Schlüss, Sluta of Stängt!!! Gelukkig was er nog 1 allerlaatste Akademien van het seizoen, een uitstekende gelegenheid om iedereen nog een keer te zien en misschien voorzichtig al wat afscheid te nemen..... Ik kan met zekerheid zeggen dat ik deze Akademien in stijl heb afgesloten, hoe dat was laat ik aan jullie fantasie over ;-)

Toen was het tijd voor een heleboel afscheidsmomenten, erg triest allemaal. Je wist van tevoren dat het erbij hoorde, maar het moment is altijd kut. Je hebt in die tijd zoveel leuke dingen meegemaakt en zo verschrikkelijk veel leuke mensen ontmoet! En je weet dat wanneer je afscheid neemt je dit allemaal achterlaat in Zweden en weer teruggaat naar iets wat heel anders is. Zo'n tijd zal nooit meer komen...
Maar wat ben ik blij dat ik naar het buitenland ben gegaan om te studeren. Als ik het moest omschrijven...

DE TIJD VAN MIJN LEVEN!

Wat heb ik daar een boel dingen; gezien, meegemaakt, beleefd, gedaan, gehoord en ondergaan.

Een 'kleine' samenvatting:

- In de poolcirkel geweest!

- Het noorderlicht gezien!

- Naakt in de sneeuw rondrennen in de poolcirkel

- Op de sneeuwscooter geracet

- Op de hondenslee geweest

- IJsvissen

- In een auto slapen tegenover een bushalte in het centrum van Kopenhagen

- Naar Boedapest, Bratislava, Krakau, Praag en Wenen geweest

- De bovengenoemde steden op zijn kop gezet met allerlei studenten van over de héle wereld

- Op een cruiseschip tussen Stockholm en Talinn gefeest, en terug!

- Naar Stockholm, Malmö, Helsingborg en Lund geweest

- Naar het concentratiekamp Auschwitz geweest op een bewolkte, sombere dag met een paar schaarse zonnestralen die op de wereld neerschenen

- Met een boot door de grootste fjord van Europa gevaren

- Een gletsjer beklommen!!

- Honderden nieuwe vrienden gemaakt

- Een nieuwe taal geleerd

- Nog enkele talen wat bijgespijkerd

- Verschrikkelijk veel over andere culturen te weten gekomen

- Tientallen nieuwe spelletjes geleerd, waaronder Flipcup!!

- De meest gekke en toffe feesten gehad, met de meest gekke en toffe mensen

- Touch-Rugby gespeeld met Nieuw-Zeelanders, Zuid-Afrikanen, Canadezen, Duitsers en Australiërs

- Voetbal gespeeld met net zoveel nationaliteiten als spelers in 1 team

- Zoveel lol gemaakt dat het teveel is om allemaal op te noemen

- Bijna 7 gigabyte aan foto (en een beetje video) materiaal maken binnen een half jaar

- 30 EC's gehaald, door al mijn vakken netjes af te ronden!!!!

Zoals jullie kunnen lezen heb ik mij uitstekend vermaakt!!

Goed, maar je moet ook weer terug. Mijn sponsors, probleemoplossers, steun en toeverlaat en mijn studiegeweten (ook wel bekend als ouders) hebben mij opgehaald uit mijn studentenstadje en we hebben daarna samen een weekje in een huisje gezeten in Flisby. Een klein gehuchtje in Zweden zonder winkels. Middenin de wonderschone Zweedse natuur. Een heerlijk relaxed weekje waarbij ik wat bij kon komen van al mijn avonturen en al mijn indrukken een beetje kon verwerken.
Ik heb samen met mijn ouders heel veel dingen gezien van Zweden, die ik nog niet eerder had gezien. En allemaal vrij dicht in de buurt van mijn stad ook nog. Erg leuk om Zweden zo van een hele andere kant te benaderen. Ook heb ik nog heerlijk met paps zitten vissen vanuit een bootje middenin een meer in Zweden! Heerlijk rustig met niets dan de indrukwekkende Zweedse natuur om je heen. Wat een manier om alles af te sluiten!

Als je ooit de kans krijgt om zoiets te doen, moet je niet twijfelen maar direct gaan! Ik weet wel dat ik het zonder na te denken zo weer zou doen! En wie weet gaat deze jongen wel weer op avontuur. Er spoken al weer allerlei verschillende plannen door zijn hoofd rond maar er is nog niks concreet. Jullie worden op de hoogte gehouden, mocht ik dit land weer eens verlaten in de verre toekomst!

Ik wou jullie allemaal nog even bedanken voor de reacties op mijn schrijven en mijn foto's en voor het trouw lezen van mijn stukjes!

Groeten vanuit het warme Staphorst, liefs Ruud


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ruud

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 18797

Voorgaande reizen:

11 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

02 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigreren naar Engeland

Landen bezocht: