Oost-Europa, Flipcup, Barbecue en Zon - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu Oost-Europa, Flipcup, Barbecue en Zon - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu

Oost-Europa, Flipcup, Barbecue en Zon

Door: Ruud Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

27 April 2009 | Zweden, Jönköping

Hallo allemaal,

Het is al weer een poosje geleden dat ik wat heb van me laten horen, maar ik ben helaas iets te druk met lol hebben om mijn weblog netjes bij te houden. En ik ben soms te lui om te typen, dat ook.

Goed, mijn kleine opsomming hierboven geeft aan wat ik de laatste tijd heb uitgespookt en dat was een boel. Ik vermaak me nog steeds uitstekend hier en vind het bijna jammer dat ik over een dikke maand al weer naar huis moet. Het leuke hiervan is dat ik al mijn familie en vrienden weer kan zien. De meeste van mijn vrienden komen trouwens eind mei even een kijkje nemen in Zweden. Erg gezellig en dat wordt vast 1 groot feest.

Goed, agendapunt 1
Oost-Europa:
In 1 woord, onsamenvatbaar. 1 Woord is niet genoeg voor deze trip. De trip bracht ons langs 5 steden in Oost-Europa, namelijk:
Bratislava, Boedapest, Wenen, Praag en Krakau(+Auschwitz).
Elke stad had zijn eigen charmes en in elke stad hebben we verschrikkelijk hard gefeest en de stad op zijn kop gezet. Natuurlijk was dat niet het enigste, we hebben ook geslapen in elke stad. Oh, en heel veel gezien van de stad. Mijn trouwe camera was natuurlijk weer van de partij, alleen in Praag had hij een dagje rust. Ik zal even een kleine samenvatting geven van de steden, als jullie de verhalen willen horen nodig ik jullie van harte uit om met me bij te praten als ik terug ben. Als ik dat allemaal hier neer kalk word het veel te lang, wat het vast al wordt...

Agendapunt 1.1
Boedapest
Geweldige stad met heel veel oude architectuur, zwervers, donkere hoekjes, fruitmarkten die 24 uur per dag open zijn en goede feesten! De eerste dag kwamen we om 11uur 's avonds aan en hadden niet zoveel meer tijd om een goede club te vinden. Toch lekker gefeest tot in de kleine uurtjes en de volgende dag na het bezichtigen van de stad flink los gegaan in een mooie club met een paar verdiepingen! Het hostel was ook erg gezellig en de hosteleigenaar wist ons nog enkele mooie verhalen te vertellen over waar hij allemaal was geweest, allemaal onder het genot van een lekker glaasje vodka.

Agendapunt 1.2
Bratislava is een wat schonere en kleinere stad dan Boedapest, maar erg leuk en de mensen zijn er over het algemeen erg vriendelijk. We hebben onze avond in Bratislava doorgebracht met een paar inheemse Bratislaven die ons naar een paar clubs dirigeerden waar ze rijkelijk begonnen te strooien met drankjes voor ons. We zagen de zon weer eens opkomen en de volgende dag zijn we de stad in geslenterd voor een lekker ontbijtje en hebben in Bratislava rondgehangen.
Erg mooie stad en ook zeker niet duur (net als Boedapest).

Puntje 1.3
Wenen
Belangrijk punt op deze lijst! Deze stad staat bekend om zijn mooie gebouwen en ik kan dat volledig beamen. Wenen barst van de historie, en ze zijn niet bang om dat te laten zien. We zaten hier ook in een geweldig hostel genaamd 'Wombats Hostel' met een kleine maar heel gezellige bar in de kelder waar we weer een heleboel gezellige mensen hebben ontmoet. Zoals bijna overal op onze trip! In Wenen hebben we een fiets gehuurd om de stad rond te komen en dat was een geweldig idee, we hebben zoveel gezien en we hebben ons geen moment hoeven haasten! Ook dankzij het heerlijke weer wat we de hele trip hadden! Korte broek, slippers en t-shirt. Alles wat je nodig was. Ook weten ze nu in Wenen hoe wij feesten. Daglicht nr. 3 hebben we hier bereikt.

Agendastipje 1.4...
Praag
Helaas hadden we maar 1 nacht en dag in Praag dus hebben we alles lekker in 1 dag gepropt, weer op de fiets gesprongen en door heel Praag gecrossed, ik moest natuurlijk wel de hele tijd proberen op mijn achterwiel te rijden en te slippen. Als er dan toch niemand is die je kent, kun je je net zo goed als een toerist/malloot gedragen! De stad zag deze dag zwart van de toeristen en soms was er op je fiets geen doorkomen aan (mocht je hier niet fietsen dan? Ow, maar ik snap geen Tsjechisch....) Heerlijke dag gehad en een boel gezien en een boel beweging gehad.
Ook de nacht in Praag was meer dan de moeite waard, we zijn naar de welbekende 'club met 5 verdiepingen' geweest en het werd weer een latertje (of vroeg, wat je maar wil) Weer een stad die we op de kop hebben gezet. Het ging lekker!

Agendapunt 1.5
Krakau
- Ja, wat moet je nou in Krakau. En waar ligt dat?
Ja in Polen.
- En hoe kom je daar zo terecht?
Nou, dat ligt bij Auschwitz wat we wel graag wilden zien en het schijnt ook nog de feesthoofdstad van Polen te zijn.
- Ok, das duidelijk!
Nou, en het was duidelijk, we hadden hier 2 nachten/dagen en die hebben we volop gebruikt! De stad weer op zijn kop gezet en 2 van ons (waar ik 50% van was) kwamen met hun hoofd op de poolse feestwebsite terecht. Maar of we daar nou zo trots op moesten zijn.. Het was voor ons wel een leuke souvenir en we konden duidelijk zien in welke staat we waren (feeststaat voor de duidelijkheid) Al met al een erg gezellige stad en er was genoeg te zien en te beleven.

Agendapunt 1.6
Eigenlijk hoort deze onder 1.5, maar deze was zo indrukwekkend dat ik hem een eigen agendapuntje geef.
Auschwitz
Deze uitspatting past niet echt in de feestsfeer van deze reis, maar maakte het voor mij wel helemaal compleet. Jullie weten allemaal wel wat Auschwitz is en ik had er al veel over gelezen en gehoord tijdens al mijn geschiedenislessen e.d.
Maar als je daar rondloopt is het nog beter te visualiseren wat voor verschrikkelijke en mensonterende pratkijken zich afspeelden. Auschwitz was heel erg indrukwekkend en ik heb geregeld even moeten slikken om de verhalen en de voorwerpen die daar tentoongesteld werden.
Als voorbeeld: Er was 1 kamer van een meter of 10 lang met een display van enkele meters diep helemaal gevuld met menselijk haar. Dit haar werd van de vrouwen en mannen afgeschoren vlak voordat ze de 'douches' ingingen. Het werd gebruikt voor sokken,kleren en van alles wat je er maar mee kon doen. Er lag zo veel haar en het was allemaal verkleurd door de tijd. Heel erg intens!
Nog meer voorbeelden. In beslag genomen koffers met namen erop (o.a. Nederlandse) duizenden brillen en evenveel schoenen. Het was verschrikkelijk om te zien. En de verhalen die bij de toiletten, kamers en barakken hoorden waren al even indrukwekkend.
Al met al was het goede ervaring en ik ben blij dat ik ben geweest, maar vrolijk word je er niet van.

Samenvatting punt 1.1/1.6
Een geweldige reis, heerlijk weer, geweldige mensen waar ik mee op pad was, verschrikkelijk veel leuke mensen ontmoet en heel veel nieuwe indrukken opgedaan.

Punt 2
Het weer de afgelopen weken.
Eindelijk is de lente ook in Zweden aangebroken met een paar heerlijke dagen vol met zon en blauwe lucht. In Zweden snakt men naar de zon en als uitwisselingsstudent is het niet veel anders. Dus deze dagen werden volop benut voor barbecues aan het grote meer en hier in Raslatt. Erg gezellig om met een grote groep vrienden zo in de zon te zitten en te ouwehoeren. Iedereen in Zweden lijkt net een stukje vrolijker en opener met dit weer.
Afgelopen zondag heb ik nog de hele dag in de zon rond lopen rennen. We hebben weer eens een flinke pot voetbal gespeeld op het veld hierachter en daarvoor heb ik nog even wat met de Australiërs rondgerend en even mogen proeven van AFL. Ook wel Aussie Rules Football, een soort rugby maar dan op z'n Australisch. We hebben niet het echte spel gespeeld, maar wel een paar leuke oefeningen gedaan om maar wat bezig te zijn. Goed om wat beweging te krijgen, en dat was nodig na de zaterdagavond ervoor. Wat me brengt bij......

Agendapunt 3!!
Flipcup, een erg grappig drinkspel wat de Canadezen hebben geïntroduceerd (met nog 30 andere drinkspelletjes). De zaterdagavond stond in het teken van het Worldwide Flipcup Tournament. En er waren 2 Nederlandse teams. Ik zal eerst Flipcup even snel proberen uit te leggen
Elk team bestaat uit 5 spelers, er spelen 2 teams tegen elkaar.
De bedoeling is om een plastic beker (met een beetje bier) zo snel mogelijk leeg te drinken.
Je staat allemaal op een rij en de nr. 1 in de rij begint.
Beker leegdrinken, rechtop neerzetten op de rand van de tafel en dan met je vinger een tikje geven aan de onderkant zodat hij op de kop op tafel terecht komt. Lukt dit, dan mag nr. 2, die doet hetzelfde en zo ga je de rij af. Wie van de 2 teams het snelste klaar is heeft gewonnen.
Er waren maar liefst 16 landenteams die meestreden om de titel en ik zat in 1 van de Nederlandse teams. Het was een geweldige avond met een geweldige atmosfeer.
Het Nederlandse team waar ik deel van uitmaakte heeft het zelfs tot de halve finale geschopt en daarin verloren van de latere winnaar USA, die in de finale stond tegen Canada. Het was 1 groot feest en naar de club gaan na de tijd zat er niet meer in. Was het niet omdat het zo laat was, dan wel omdat we ons helemaal in Oranje hadden gehesen en ons gezicht helemaal volgeschminkt hadden met de nationale kleuren. Helemaal verdient hebben we dan ook de prijs gewonnen voor bestgeklede team!!

Slotpunt, punt nummer 4
Zon!!
Jaha, hier in Zweden is het zoals gezegd eindelijk lente en het is heerlijk! Ook in Oost-Europa hebben we mogen genieten van de aangename warmte van deze ster. Heerlijk!!!

Ok, nog 1 punt dan!
Foto's!!!!!
Ga naar
- http://www.mijnalbum.nl/
log in met de naam
- Hendrik1966@gmail.com
en typ als wachtwoord
- jonkers

Ik moest een nieuwe account aanmaken voor mijn foto's omdat mijn andere bijna vol was, helaas heb ik het iets verkeerd ingesteld.
Hierin staan mijn foto's van mijn trip en wat foto's van het toernooi.

Ik hoop dat jullie nu weer op de hoogte zijn, verzoekjes zijn altijd welkom natuurlijk! En als jullie niet tevreden zijn of dringend mooie verhalen willen horen zijn jullie welkom om mij te bellen op mijn mobiel, of smsen.

Groeten vanuit het mooie Zweden!!

Vergadering gesloten!



  • 28 April 2009 - 07:08

    Tanja:

    Mooi verhaal!
    Veel plezier over een maand en tot over 2 maanden!
    Kus Tanja

  • 01 Mei 2009 - 08:32

    Gerard:

    Nog wat aan Koninginnedag gedaan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ruud

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 18797

Voorgaande reizen:

11 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

02 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigreren naar Engeland

Landen bezocht: