Valborg, Auto huren, Noorwegen en het cruiseschip - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu Valborg, Auto huren, Noorwegen en het cruiseschip - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu

Valborg, Auto huren, Noorwegen en het cruiseschip

Door: Ruud Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

19 Mei 2009 | Zweden, Jönköping

Hallo allemaal, bedankt voor het bijwonen van de vorige vergadering!

Welkom bij 1 van de, zoniet dé laatste bijeenkomsten op het WWW hier vanuit Zweden. Er staan weer enkele mooie verhalen op het programma deze keer. En ik zal jullie vast vertellen dat het een lange word deze keer!!! Ik raad je aan voordat je begint even helemaal naar beneden te scrollen voor wat motivatie :-)

Maar eerst wil ik jullie even mededelen dat ik mijn Mechatronics M heb afgesloten! Nu nog een examen (en wat papierwerk) voor Zweeds 2 en mijn herkansing voor Operations Strategy (nu maar eens mét boek proberen te leren) en dan kan ik zomaar klaar zijn hier!

Goed, Valborg! Wat is dat nou weer? Dat is op dezelfde dag als Koninginnedag en de Zweden vieren op deze dag dat mei eraan komt. Wat dus betekend dat ze eindelijk uit hun hol komen en gezellig gaan doen in het buitenleven!!!
Om deze festiviteiten bij te wonen hebben enkelen van ons een auto gehuurd voor het weekend, wat begon op donderdag, en zijn we (lees ik) naar Lund toe gereden. De jongens achterin hadden de grootste lol met flipcup en andere spelletjes. Lijkt me duidelijk dat de auto daarna een grote puinhoop was, maar hij was in ieder geval nog heel.
Eindelijk in Lund aangekomen (zuid-Zweden) waren we veel te laat voor de ochtendfestiviteiten want we waren er pas om 17.00 uur. Wisten wij veel! Gelukkig duurt dit feest de hele dag en nadat we wat bekenden tegen waren gekomen hebben we het feest voortgezet in een van de studentenhuizen van een van de broers van onze vrienden. Deze mensen weten nu ook wat flipcup is en dat was dan ook het begin van een hele geslaagde feestavond. We waren allemaal heel erg blij dat mei er eindelijk aan kwam denk ik.

Op vrijdagavond waren we weer terug in Jönköping en omdat we ons verveelden zijn we nog even naar een feestje gereden waar we wonderbaarlijk gratis in kwamen, wat natuurlijk niet de bedoeling was.

De volgende morgen gingen we vroeg eruit om naar Stockholm te reizen. Met een nieuwe memorycard in de camera op pad gegaan om Stockholm vast te leggen. Ondertussen nog wat pitstops gemaakt langs het meer om wat idyllische plaatjes te schieten van het meer, watervalletjes en wat Ruïnes. Helaas was mijn accu nu net zo leeg als mijn memorycard aan het begin van de dag was, had hem misschien toch op moeten laden.... Desalniettemin erg genoten van Stockholm wat een erg mooie stad is met vele rivieren/kanalen en talloze oude gebouwen. Zeker het bezoeken waard!

Hierna stond er nog iets anders geweldigs op stapel (volgens mij vergeet ik ook van alles tussen deze periode en mijn volgende onderwerp, maar goed...)

NOORWEGEN!! NORGE!!

Een trip waar ik erg naar uit keek! Ik had de foto's van vorig jaar gezien bij een van mijn vrienden hier en liefhebber van natuurschoon als ik ben en hiermee bedoel ik deze keer fjorden, bergen, gletsjers etc. mee. Stond ik te trappelen om te gaan. Camera in de aanslag, beide batterijen mee (volgeladen deze keer) een geheugenkaart met nog een paar gigabyte over. Klaar om te gaan!

We hadden een heel erg gezellige groep, zoals eigenlijk altijd omdat iedereen hier gewoon zo vrolijk en open is. En na een busreis van 15 uur!!! waren we eindelijk in Bergen aangekomen. Daarna wat opgefrist, de kleren gedumpt en de kamer geïnstalleerd. Hierna waren we klaar om Bergen te bezoeken. Allereerst zijn we naar de vismarkt geweest waar we allerlei stukjes vis kregen aangeboden om te proeven. Natuurlijk volop gebruik van gemaakt, hongerig als wij waren! Wat heb ik allemaal geproefd? Zalm die op verschillende manieren gerookt was, WALVIS, (is geen vis, klopt) dat was een beetje raar. Het was alsof je op een biefstuk zat te kauwen die naar vis smaakte. En kaviaar, dat was helemaal grappig om te eten. Het was kaviaar van een zalm of een forel en de kleine ronde balletjes waren net stuiterballen van een halve cm doorsnee. Onmogelijk om snel te verorberen in ieder geval. Maar wel erg lekker, in tegenstelling tot de kaviaarpuree die ik eerder in mijn mond heb geprobeerd te houden.

's Avonds een kaartje gelegd in het hotel en na wat verwoedde pogingen om een bar te vinden waar mensen binnen waren op de dinsdag het bed maar opgezocht. De volgende dag gingen we met de boot naar Leikanger, waar we een bus naar de camping zouden nemen. De boottocht voerde ons door de Sognefjord, de langste fjord van Noorwegen. De boot was erg luxe en het uitzicht was bijna adembenemend. Wat letterlijk adembenemend was, was met je gezicht in de wind gaan staan!
De fjorden waren schitterend om te zien en op verscheidene momenten werden we omringd door hoge kliffen waar kleine watervalletjes tussen de naaldbomen door sijpelden. Een erg spectaculair gezicht! De boottocht duurde een paar uur, maar deze waren allemaal in een flits voorbij!

Uiteindelijk aangemeerd en na een busreis van een uurtje aangekomen op de camping. En wat een camping! Wij kregen met 7 man een spiksplinternieuwe superluxe bungalow omgeven door de mooiste natuur die ik ooit heb gezien. We werden compleet omringd door hoge bergkammen waarvan vele een besneeuwde top hadden, om het af te maken hadden we in de achtertuin van de bungalow een bergrivier die zo schoon was dat je er rustig uit kon drinken! Wat een plek zeg, bijna te mooi om waar te zijn!

De rest van de dag hebben we doorgebracht met alle luxe van onze bungalow ontdekken, uitrusten en... bergbeklimmen. We zijn een willekeurige berg opgelopen waar overduidelijk een poos terug een lawine naar beneden was gerold. We liepen over en later langs de grote sneeuwplak naar boven en na een dik uur vonden we het wel genoeg. Toen we om ons heen keken werden we weer overweldigd door alle natuurschoon! Gauw naar beneden geklauterd en op naar de BBQ.

Na deze BBQ hebben we het grootste flipcuptoernooi gespeeld wat de Sognefjord ooit heeft gekend. We hadden alle 50 reisgenoten bij ons in de bungalow (zij hadden kleine blokhutjes voor 4 pers.) uitgenodigd om er een heel erg gezellige flipcup-avond van te maken. Dit was dan ook meer dan geslaagd. Opstaan de volgende morgen was nog een hele opgave!

Of eigenlijk niet echt, want er stond een GLETSJER op ons te wachten die dag, de gletsjer bevond zich ongeveer 15 minuutjes met de bus van ons vandaan en was 1 van de vele gletsjers die Noorwegen rijk is, ik heb me laten vertellen dat het de grootste van het vasteland van Europa was (aangezien men Groenland niet meer meerekent). Ik heb deze dag gedoopt als de beste dag met een kater ooit. Wat is zo'n gletsjer indrukwekkend en beeldschoon. En niet te vergeten gevaarlijk, mocht je in 1 van de spleten terecht komen dan kun je in het ijskoude water terechtkomen en onder de gletsjer gespoeld worden. Niet echt een prettige dood, wel indrukwekkend waarschijnlijk.

Maar goed, wij waren onder professionele begeleiding dus dan gaat het al gauw goed. De gids hakte zijn eigen weg naar boven met een pikhouweel en wij gingen er als trouwe hondjes achteraan, ondertussen druk foto's knippend en het landschap in ons opnemend. Erg snel gingen we dan ook niet. Ondertussen hebben we alle soorten weer meegemaakt die een gletsjer te bieden heeft. Regen, wind, ijs/regen/sneeuw-'storm' en natuurlijk stralende zon! Hoort er allemaal bij en het maakt de ervaring compleet! Bovenop de berg een kopje warme chocolademelk gedronken om daarna met heerlijk weer af te dalen. Ondertussen druk in gesprek over wat die mysterieuze fluorescerend groene vloeistof die mijn rugzak achterliet nou kon zijn. Tot op de dag van vandaag is het nog steeds een mysterie.....

Uitgeput maar voldaan en met een fles vol met gletsjerwater na een dikke 3 uur op het ijs weer afgedaald en terug naar de camping gegaan om op te frissen, op te warmen en bij te komen. Natuurlijk vonden we nog wat energie om 's avonds te feesten en onze gidsen wilden maar al te graag meefeesten. Zo gezegd zo gedaan en deze natuurtalenten in flipcup hadden dan ook een zeer gezellige avond! Net als de rest die op was komen dagen. De volgende dag weer terug naar de haven met de bus om met de boot naar Flåm te gaan. Een klein stadje wat volledig toegespitst is op fjord-toerisme. Ook dit stadje is weer omgeven door prachtige bergen en natuurlijk een grote bergrivier. Hier hebben we wat rondgelopen en wat foto's geschoten van de omgeving. Om 7uur bracht de bus ons weer terug naar Jönköping. En na een busreis van 12 uur door het prachtige Noorwegen met een zon die rond een uur of 11 pas onderging en met een gigantische bol van een man die de omgeving verlichte uiteindelijk weer aangekomen in hometown Jönköping!

Maarrrr, dat is nog niet het einde van deze gekke week-en-een-paar-dagen. We hadden namelijk een dagje rust om ons voor te bereiden op 1 van de grootste feesten die deze uitwisseling heeft gekend! Namelijk de:

ESN Seabattle (Stockholm-Talinn-Stockholm)

Wat is dat? Nou uit de titel kun je alvast halen dat het iets met zee (sea) en een retourtje naar Talinn te maken heeft. Dus over de zee naar Talinn en terug. En dat kan op 2 manieren, met het vliegtuig of de boot. Het werd deze keer de boot, nou ja boot... Cruiseschip. En wat voor een, uitgerust met een barretje of 10, enkele flinke danszalen, gigantische buffetzaal en natuurlijk een zwembad met sauna. Dat klinkt perfect. Wat ben je dan nog nodig om het feest af te maken? Ow ja, 2000 internationale studenten en een buffet met 'gratis' drinken en eten wat bij de prijs van het kaartje inzat.

Dat klinkt gezellig toch?! Nou, en dat was het ook! Het werd een gigantisch feest. Om de vreugde nog wat te verhogen hadden we met een man of 30 dezelfde t-shirts (of team-shirts) gemaakt en een checklist die we af moesten laten tekenen. De dames vonden dit ook wel een goed idee en hadden hun eigen shirts en checklist gemaakt, zij hadden een groep van 15 ongeveer. Bij de mannen stond op straffe van een overtreding (bijv. je teamshirt zonder enige aanleiding uittrekken) het dragen van een bepaald masker voor een aantal minuten. Over details van de checklist of het masker kun je contact opnemen met ruudjonkers85@hotmail.com.

De boot voerde ons in de eerste nacht naar Talinn om daar toeristje te spelen en de volgende nacht weer terug naar Stockholm.

En laat ik dit onderwerp afsluiten met te zeggen dat deze 2 nachten in mijn top van beste en gekste feestnachten staan!

Eindelijk weer terug in Johnnie Copen, zoals Jönköping hier ook wel word genoemd hebben we 's avonds de trilogie vol gemaakt in de studentenkroeg en op vrijdag en zaterdag ons ook niet ingehouden. Na deze gekke week was mijn lichaam een beetje op en heb ik een beetje koorts waarvan ik nu grotendeels herstellende ben. Ook stond/staat er weer een boel schoolwerk voor de deur. Maar aangezien ik daar al heel wat van af heb, heb ik wat tijd genomen om een verhaaltje te schrijven voor jullie.

Dan nog een Grote Voetnoot!!!!

Aanstaande donderdag komen er 10 vrienden (waarvan 1 mijn kleine broertje Hugo is) naar Zweden om mij te vergezellen op enkele van mijn laatste dagen in Jönköping. De jongens staan te trappelen om te feesten, en ik ga ze graag voor in het feestgedruis!

Daarna is het tijd voor tentamens en van een heleboel mensen afscheid nemen.
Niet iets waar ik erg naar uitzie, maar het hoort er allemaal bij en het zal de afsluiting zijn van een geweldige ervaring tot nu toe!!

***motivatie***
Dit is bij mijn weten ongeveer het langste verhaal wat ik geschreven heb en ik hoop dat jullie het allemaal lezen want het lijkt mij de moeite waard! Dus heb je een brakke zondag, even geen zin in werken, last van een SOG-aanval, absoluut niks beters te doen, wil je even niet in de kamer zijn omdat je partner/huisgenoot naar dat stomme programma zit te kijken wat je absoluut haat, of wou je net een stukje gaan rennen maar regent het ineens?! Ruud bied je een uitweg, en het kost je geen cent. Slechts wat tijd!!
***einde motivatie***

Groetjes aan iedereen in het kikkerland en mensen daarbuiten die dit lezen!!

Over en sluiten!




  • 19 Mei 2009 - 15:33

    Franseso Totti:

    Het drank is binnen in huize mus dusss we are almost ready for the parties.
    LET's go Staphorst guys.
    See you later
    DenMen

  • 19 Mei 2009 - 18:07

    Joseej:

    Het zijn weer ansichtkaartjes hoor! Helemaal mooi!!

  • 21 Mei 2009 - 10:14

    Muldertjes:

    Heeey!
    zo te lezen heb je een geweldige tijd daar.
    dat de tijd zo snel gaat he
    geniet er nog even van!
    leuk dat je vrienden en hugo langs komene!

    groetjes de muldertjes

  • 24 Mei 2009 - 20:13

    Fam. Compagner:

    Hoi ruud,

    weer een geweldig verhaal om te lezen! Wat je daar allemaal al ondernomen hebt....super gewoon.
    We blijven zo zeker gemotiveerd om elk verhaal te lezen.

    groeten daaro

    Jan, Alice, Astrid en Sven.


  • 25 Mei 2009 - 14:59

    Erik Schuck:

    Heey Ruud!
    Leuk dat je het daar zo tof hebt gehad! geniet er nog even van zolang het kan...
    spreek je laterz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ruud

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 18797

Voorgaande reizen:

11 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

02 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigreren naar Engeland

Landen bezocht: