Daar istie weer! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu Daar istie weer! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu

Daar istie weer!

Door: Ruud Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

05 April 2009 | Zweden, Jönköping

Hallo allemaal,

Na een paar weken van stilzwijgen heb ik weer wat tijd gevonden om wat verhalen met jullie te delen.
Helaas valt het allemaal een beetje tegen na zo'n geweldige reis naar Kiruna en de feestjes beginnen ook te vervelen met steeds dezelfde gezichten. School is ook niet zo verfrissend en nieuw meer en je ziet nu ook de minkanten van de school en het leven in Zweden....

Haha, tuurlijk niet! Ik vermaak me nog steeds UITSTEKEND hier. Natuurlijk is niet alles perfect en top hier, maar dat weegt bij lange na niet op tegen alle plezier die ik hier heb.
Ik zal even een korte samenvatting geven van wat ik hier allemaal uit heb gespookt de laatste tijd.

Het meest schokkende wat mij is overkomen is dat ik weer eens moest leren voor tentamens. Ik had 2 tentamens in de tentamenweek. Namelijk van de vakken Operations Strategy en Zweedse Taal, Cultuur en Maatschappij 1.
Ik heb voor deze vakken flink zitten blokken in de bibliotheek. Ook weer een ervaring die ik nog niet had meegemaakt. Allemaal studenten die tussen de boeken verstopt zitten en druk aan het leren zijn. En daar zat ik dan tussen... Het leven zit vol met verrassingen!
Mijn cijfers voor Zweeds heb ik ondertussen terug en dat heb ik afgesloten met een 6,7. Operations Strategy heb ik nog niet terug, maar ik denk niet dat ik mijn ouders laat stralen van trots met dat cijfer. Ik denk dat ik blij mag zijn met een klein glimlachje.

Verder ben ik begonnen met een beetje beweging krijgen, ik heb 3 weken terug in 1 week 3x hardgelopen, ben 2x naar taekwondo geweest en heb 2x gezwommen. De week daarna werd het wat minder en aan het eind van de week blesseerde ik mijn lies met een potje sparren op taekwondo. Dus maar weer rust nemen en beetje lichtjes zwemmen en hardlopen. Toen de tentamens kwamen is sport er helemaal bij ingeschoten en aangezien ik binnenkort weg ga voor onze paasreis zit dat er voorlopig even niet in. Hoop het gauw weer op te pakken want de zomer komt er weer aan!

Over die paasreis...
Ik ga deze week op pad met een groep van zo'n 15 mensen om Oost-Europa te zien. Aangezien wij rond Pasen geen les hebben was dit de ideale gelegenheid voor een grote reis. Dus wij gaan van de 9e tot de 18e april de volgende steden bezoeken:
- Boedapest
- Bratislava
- Wenen
- Praag
- Krakau

Als dat geen feest wordt.. We gaan met een leuke groep en ik zie hier erg naar uit. Als ik terug ben heb ik vast weer spannende verhalen om te vertellen!

Verder heb ik nog wat reizen op de (verlang)lijst staan;

- Elandsafari
25 april gaan we naar een wildpark waar elanden zijn om deze beesten te bewonderen. Het park is hier niet zo ver vandaan en we gaan met de bus overdag die kant op om op dezelfde dag nog terug te komen.

- Noorwegen
Naar deze trip zie ik erg uit. 5 dagen brengen we door in Noorwegen en we gaan verschillende dingen doen, maar het staat vooral in het teken van fjorden, gletsjers en ander natuurschoon. Helemaal geknipt voor mij dus.

- ESN Seabattle
Tocht met de boot van Stockholm naar Talinn. Samen met 2000 internationale studenten....

- Nog wat reizen naar steden in Zweden
Maar dat zien we dan wel weer

Nog wat leuks wat ik heb meegemaakt de afgelopen tijd is dat 'Jan de buurman', zoals hij wel wordt genoemd, langs geweest is bij mij in Jönköping. Erg leuk en een beetje raar om bekende gezichten van thuis in deze omgeving te zien. Om mij niet teveel van de wijs te brengen had hij wat lekkers voor mij meegenomen vanuit Duitsland (bijna op ondertussen...) en bracht hij mij een pakketje van mijn ouders. Bedankt Jan.

En ik kreeg ook goed nieuws vanuit Nederland. Mijn vriendengroep komt mij eind mei met een bezoekje verblijden. Nu was het eerst nog even een beetje lastig omdat ik in die tijd een tentamen heb, maar gelukkig is deze verplaatst naar de 27e. Of misschien was hij altijd al op de 27e maar stond hij op het rooster op de 23e. In ieder geval... prima voor elkaar!

Afgelopen dagen verder heerlijk weer gehad met een strakblauwe lucht en 15/17 graden. Dan zie je Zweden tot leven komen. Wij hebben het lekkere weer gevierd met 2 bezoekjes aan het meer waar we een kampvuur hebbben gebouwd en gister hebben we wat vlees etc. meegenomen en hebben we lekker gebarbecued!! Wat kan de zomer toch mooi zijn :)

Tot een nieuwe keer!!!

Groeten vanuit Zweden!

  • 05 April 2009 - 13:31

    Karin:

    Dag Ruudjuhh...
    Ja daar was ie weer... eindelijk.... Leuk weer even wat van je te horen via je site. Wij hebben Jan ondertussen al even gesproken en zij dus al weer op de hoogte van het een en ander. Nou ben benieuwd hoe je trip naar Oost-Europa zal zijn. Veel plezier alvast en dikke kus en groetjes van ons allemaal.....

  • 05 April 2009 - 18:28

    Elja:

    Hey das weer even geleden ja leuk om van je te horen. Ben benieuwed naar de volgende verhalen over je trip

    knuff

  • 06 April 2009 - 09:17

    Jell:

    Ruuuuud!
    Tof om weer wat van je te horen!
    Je bent niet de enige met tentamens :(
    Maarrrr wel de enige met zulke verhalen en vooruitzichten!!
    Super veel plezier en geniet geniet geniet... :D

    Joeeeeh!

  • 08 April 2009 - 13:08

    Inge:

    Ruuuuudddddd!!!!...
    We missen je op de verhoefbelt!!!...
    Maar wel fijn dat je het nog steeds zo ontzettend naar je zin hebt!!...
    Heel veel plezier in oost-europa..wenen en budapest zijn super..In wenen moet je echt naar het huis van Sisi die keizerin en in Budapest moet je 's nachts de citadel beklimmen..zeer de moeite waard!!..(jaja inge spreekt uit eigen ervaring!!..)..tot horens..
    Liefs (K) Inge

  • 16 April 2009 - 10:01

    Marcel En Hilleen:

    Hey neef Ruud,
    Geweldig om je verhalen te lezen en de foto's enzo te bekijken! Super dat je het zo naar je zin hebt!! Veel plezier nog en straks helemaal als je vrienden ook nog komen.
    Groetjes uit Hasselt. Marcel en Hilleen

  • 30 April 2009 - 19:56

    Fam, Compagner:

    hoi ruud,

    beetje laat..
    maar dat "duitse citroensap" was dus wel lekker :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ruud

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 18797

Voorgaande reizen:

11 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

02 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigreren naar Engeland

Landen bezocht: