'Forks' , Lessen, Taalbarriere en Kingsen - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu 'Forks' , Lessen, Taalbarriere en Kingsen - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu

'Forks' , Lessen, Taalbarriere en Kingsen

Door: Ruud Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

26 Januari 2009 | Zweden, Jönköping

Hallo vriendjes en vriendinnetjes uit de Lage Landen!

Hier in Zweden is het nog steeds koud... en hartstikke leuk! Deze week heb ik weer van alles beleefd, ik zal proberen de hoogtepunten in chronologische volgorde te doorlopen.

Ezelen op z'n internationaals:
Het kaartspelletje waarbij je 4 dezelfde cijfers/plaatjes moet krijgen en dan zo snel mogelijk je duim op tafel moet drukken. Degene die 4x verloren heeft moet een opdracht doen. Hier gaat het net zo, alleen dan niet met duimen maar met 9 plastic vorken voor 10 mensen (iig 1 vork minder dan er mensen zijn)
Degene die het langzaamst is heeft geen vork en wanneer iemand 4x verliest is hij de pineut en moet een opdracht doen.

Wij internationals hebben dit kaartspel naar een hoger plan getild, dit is namelijk het eerste kaartspel dat in de categorie 'full-contact-sport' valt. Wat een chaos was dat, het begon allemaal vrij gemoedelijk en met een boel grappen en grollen. De vorken vlogen vrolijk in de rondte zodra we weer met z'n allen voor de vorken gingen. Ze kwamen op de grond, onder tafel en stoelen en bij mensen op schoot terecht. Dikke lol natuurlijk, vooral toen sommige mensen het wat benauwd kregen omdat ze toch wel erg dicht bij een opdracht waren.
Mensen die over tafels doken, onder stoelen kropen een vork moesten delen (mag natuurlijk niet) en naar vorken grepen die bij mensen op schoot lagen. Je zou er bijna voor opgepakt kunnen worden wegens mishandeling en aanranding. Eindscore: 2 verliezers, 1 elleboog in het gezicht en enkele bekraste handen en polsen.
En dit was nog niet eens het leukste deel!!

Neej, dat waren de opdrachten die Roberto en Carlos moesten doen:
Carlos moest een enquete doen, alsof hij iemand van Raslatt was. De vragen waren als volgt:
-Gebruikt u de gft-afvalzakjes?
-Vind u dat condooms daarin moeten?
-En condooms met fruitsmaak?
Gevolgd door een confrontatie met een gft-afvalzakje met daarin een condoom met shampoo. Op papier alles goed voor elkaar, camera om de hoek gepositioneerd. Tijd voor actie!
Dingdong!
- Hello, my name is carlos and i'm doing a survey for raslatt-community. Can I ask you some questions?
- Euh... Yes
- Do you use the organic-bags?
- No (op een betrapte toon)
Oei, daar ging ons mooi opgezette plannetje. Maar Carlos bedacht gauw een mooie oplossing.
- Well, I have an example here.
Waarna hij netjes het zakje liet zien met het condoom vol in het zicht. Het slachtoffer was er niet erg van gecharmeerd en sloot de deur. Maakt niet uit, wij hadden onze lol gehad!!

Toen Roberto...
Roberto werd omgetoverd tot een 'latin-lover' incl. foute hoed en een jas met daaronder zijn blote bast. Hij moest bij een willekeurige deur aanbellen (eerst even namen checken op vrouwelijke inwoners uiteraard) en ,al dansend op foute muziek uit zijn mobieltje, zeggen: 'Somebody ordered a latin-lover for you' Hilariteit alom, maar helaas voor Roberto was het Chinese meisje meer angstig dan gecharmeerd.

Toen was het alweer woensdag, en dat betekent: studentenavond in Akademien! Nou, dat was weer een geslaagd feestje zeg. En na 1,5 uurtje slaap was het ook al weer donderdag. En deze jongen zat om 8.10 netjes op tijd in de les, het mag een wonder heten. Misschien wel de eerste keer dat ik op tijd was hier.
Het was de eerste keer les met alle Zweedse leerlingen erbij. Een aardig grote groep van zo'n 40 a 50 studenten dus. Wij hadden na de les nog even tijd om onze presentatie af te maken. Die we op donderdagavond keurig op tijd hebben ingeleverd, zoals ijverige studenten dat nou eenmaal doen. Alles netjes op tijd inleveren!!

Ik kwam er deze week ook achter dat ik wat verkeerde dingetjes heb gekocht bij de supermarkt. Ik heb de eerste week namelijk volgens een bepaalde strategie dingen gekocht: Als het heel erg op iets lijkt dat je in Nederland in de supermarkt koopt, dan is het ook vast hetzelfde. En zo kom je dus thuis met 2 pakken lekkere zoete vruchtensaus ipv drinken. En met 2 flinke flessen wasverzachter (ipv wasmiddel) waar ik mijn eerste 2 wasjes mee heb gedraaid, voelde ik mij even een waardeloze immigrant! Toch maar waspoeder gekocht ipv gokken op mooie plaatjes op het vloeibare wasmiddel. Maar mijn kleren zijn nu in ieder geval heerlijk zacht, toch wel schoon en ze ruiken heerlijk! De volgende wasjes die ik heb gedraaid maar netjes met waspoeder en wasverzachter gedaan, dus nu moet het wel weer goedkomen.

Nou ja, dan is de week al weer bijna voorbij en breekt het weekend bijna aan. Nadat ik mijn donderdag heb overleefd en 's avonds niet zoveel bijzonders gedaan heb is het al weer vrijdag. Lekker op tijd eruit, om 10 uur op school en voor de 2e keer op tijd. En na een paar uurtjes Operations Strategy heb je dan weekend. En wat doe je dan? Juist, dan ga je net als half Zweden naar de Systembolaget om wat weekendvreugde in te slaan. En wat doe je dan als je dat hebt gekocht? Juist, dan maak je het op. Wat is daar nou geschikter voor dan een gezellig drankspelletje. Ik denk dat de meesten die dit lezen Kingsen wel kennen.
Voor de niet-kenners: Een pak kaarten waarbij elke kaart een opdracht heeft, iedereen pakt om de beurt een kaart, waarna je je opdracht uitvoert. Wat meestal betekend dat er iemand moet drinken.
Maarrrrr, wij zijn natuurlijk internationale studenten dus iedereen heeft zijn eigen regels. En na een hoop gebakkelij heb ik het maar opgelost door iedereen een regel te laten kiezen en deze bij een kaart naar keuze te zetten. Probleem opgelost en bij vragen: check het papier maar.
Namens Holland heb ik de regels Snake-eye en Questionmaster ingevoerd. Het begin was stroef, maar aan het eind hebben ze zelfs mij nog een paar keer te pakken gehad. Al met al weer een hele gezellige avond die tot in de vroege uurtjes doorging.
Op de zaterdagavond nog een verjaardag gehad, maar de puf was er bij sommigen wel wat uit en om eerlijk te zijn heb ik mij ook maar een keer laten kennen en lag ik er niet al te laat in.

Dan nog wat onbelangrijke informatie: Ik heb deze week ook 5 tentamens gehad. 1 ervan was er helaas gecancelled door een kleine hapering aan Zwolse zijde. Ik heb er dus 4 gemaakt. Op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag allemaal 1. Het eerste cijfer heb ik binnen en dat is een compleet onverwachte 7,9 wat mij hiermee gedeelde koploper van de klas maakt op dat vak. De rest van de cijfers heb ik nog niet terug, maar daarover verwacht ik ook niet erg op te kunnen scheppen. Dus dat laat ik maar mooi even in het midden.

Gister voor het eerst een beetje fatsoenlijke beweging gehad (Excl. de 10-meter barsprint met hindernissen) want op zondag om 1u is het namelijk voetbal wat de klok slaat. Allemaal internationale studenten die zin hebben om een beetje rond te rennen en tegen een bal aan te trappen. Met alle: Brazilianen, Indonesiërs, Russen, Spanjaarden, Portugezen, Nederlanders, Nieuw-Zeelanders, Italianen, Colombianen, Mexicanen, Fransen en nog wat Afrikanen en dan vergeet ik er vast nog een paar. Erg gezellig met een paar erg goede en wat minder goede voetballers (ik schaar mezelf even in de middelmaat voor het gemak)en zonder scheidsrechter. Maakte allemaal niks uit, want iedereen was daar voor de lol. Na 2uur voetballen zijn we gestopt, maar helaas is de spierpijn na 2uur nog niet weg... Nou ja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden... ofzo.

Nou mijn verhalen worden steeds langer en ik zit nu voor het eerst op 3 kantjes in mijn back-up in Word. De kwantiteit is er in ieder geval! Jullie horen weer van me!

  • 26 Januari 2009 - 19:27

    Manon:

    leuk! :D

  • 26 Januari 2009 - 19:52

    Elja:

    Hey hey,

    T is dat er in je verhaal staat dat je nog naar school gaat maar anders zou je bijna denken dat je alleen maar feest :D niks mis mee natuurlijk

    x

  • 26 Januari 2009 - 21:45

    The Mus:

    Bonkey, jij gaat vast nog een carriere tegemoed in New Jersey. Begint zelfs alweer te ballen.
    Zal de bedrijfsleider van soccercenters alvast inlichten.
    Verhaal is weer goed te noemen: DRANK, DRANKSport en Drankspellen.

  • 27 Januari 2009 - 09:36

    Ar:

    Nice :D

  • 27 Januari 2009 - 18:09

    Koen:

    Hee Ruudje!

    Klinkt allemaal top man! leuke verhalen, en mooi dat je naast het lol trappen toch nog een trouwe student bent. je hebt trouwens nog niets geschreven over de zweedse dames...daar verwacht ik natuurlijk nog wel wat van..

    succes veel plzier en zal het volgende verhaal wel weer zien!

    Laterss greets Koen

  • 28 Januari 2009 - 17:17

    Fam. Van Der Wal:

    He Ruud
    We lezen dat het daar goed gaat. We wilden je nog even veel plezier wensen. We zijn vergeten te bellen. Dan doen we het even zo. Geniet ervan daar en doe rustig aan. Groetjes Harm, Tally, Marjolein en Valentijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ruud

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 18857

Voorgaande reizen:

11 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

02 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigreren naar Engeland

Landen bezocht: