'Spoons', Kopenhagen, Hostel Opel, Zweedse taal - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu 'Spoons', Kopenhagen, Hostel Opel, Zweedse taal - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu

'Spoons', Kopenhagen, Hostel Opel, Zweedse taal

Door: Ruud Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

03 Februari 2009 | Zweden, Jönköping

Zo, hier weer even een update van de Zweedse zijde. Alles nog steeds wel, en zelfs het weer begint hier een beetje beter te worden met zo af en toe een zonnetje!

Maandag heb ik het welbekende 'forks' weer gespeeld. Alleen deze keer met echte lepels ipv plastic vorkjes. Dus ook direct maar even de naam aangepast naar Spoons. De regels bleven ongewijzigd. Deze keer kwam ik wel erg dichtbij een opdracht en samen met 2 anderen zat ik vlak voor het einde op S-P-O, terwijl de rest nog maar net 1 lettertje had... Dan maar iets fanatieker doen! Het biertje werd even opzij geschoven en dankzij een miraculeuze eindsprint heb ik geen enkele letter meer 'gewonnen' en zodoende was ik gelukkig toch niet de pineut!
Wie was wel de pineut? 2 meisjes deze keer (Alicia & Jessica)... Kijk, dat is wel interessant natuurlijk. Wat kun je die vrouwen nou eens voor leuke straf geven? Na een hoop gebrainstorm kwam het volgende eruit: Alicia moest gekleed in een grote badhanddoek (uiteraard wel met kleren eronder, maar die mochten niet zichtbaar zijn) aanbellen bij een appartement en vragen om een douche omdat ze 'geen water had in haar eigen appartement'. En Jessica moest zogenaamd een belangrijk telefoontje plegen met iemands telefoon en dan zeggen tegen haar 'vriendje' dat hij wel langs kon komen en dat ze het heel gezellig gingen hebben die avond. Zo gezegd zo gedaan natuurlijk:
Wij hadden ons allemaal om de hoek verstopt en hadden de camera weer in de aanslag. Alicia had geen probleem om een douche te krijgen. De erg behulpzame jongen had zelfs de kraan al even open gedraaid. Hoe galant!
Alicia had zich toch plotseling bedacht en de jongen bleef verbijsterd achter, zich afvragend wat hem nou zojuist overkomen was!
Jessica was erg zenuwachtig maar heeft toch het belletje gedaan. De jongen van wie ze de telefoon kreeg verbijsterd achterlatend met alle pikante details die ze doorspeelde aan haar denkbeeldige vriendje....
Als de jongen even in zijn tel had gekeken had ie waarschijnlijk wel gezien dat er niemand gebeld was.
Maar wij hadden onze lol weer gehad, goed voor de buikspiertjes hoor zo'n avondje kaarten. Je hebt zoveel lol dat je er bijna pijn in je buik van krijgt.

Op woensdag een verjaardagsfeestje gehad van Lara, de franse buurvrouw in 1 van de appartementen hier in Raslatt. Erg gezellige pre-party met een boel nieuwe gezichten, en ik heb zelfs een nieuwe nationaliteit leren kennen. Georgiërs. Die zie je hier niet zoveel.
Daarna weer naar Akademien, en na een iets langere nacht dan vorige week woensdag zat ik ietsjes te laat in de klas. Ach je kunt niet altijd geluk hebben, ik was er in ieder geval!

Donderdagavond was ook weer een hele gezellige avond! Na een belletje van mijn vrienden in Zwolle die zich klaarmaakten voor hun studentenavond was ik van plan om vooral niet zoveel te gaan doen die avond. Wat slaap inhalen, goed eten (ik kookte deze keer) en nog wat lezen/internetten/misschien een klein drankje omdat Sean's neef hier was. Maar ja, je raad het al. Na een paar drankjes met Sara, Dion, Sean en z'n neef Elliot werd het al gauw weer heel erg gezellig en duurde het feestje weer tot in de vroege uurtjes. Vrijdag was ik op tijd in de les, fysiek dan. Geestelijk was ik zo goed als afwezig. Dat beloofde wat voor na de les, want op vrijdag stond er wat groots in de planning....

Wij (Charlie, Drew, Dion, Sean en ik) gingen namelijk naar Kopenhagen!!
Direct na thuiskomst maar even wat uurtjes slaap gepakt om dat toch een beetje op peil te houden. Prima gelukt en daarna gauw de spullen gepakt en toen ik klaar was stonden mijn roadtrip-buddies net klaar met een volgepakte Opel Astra station. Maar omdat zij uit Nieuw-Zeeland, Australië (links-rijders) en Amerika (niet gewend aan schakelen en Europese regels) komen werd de Europees ingeschakeld om te rijden. Dat ging allemaal prima, en na de eerste borrel om de roadtrip in te luiden (niet voor mij uiteraard, ik reed) gingen we op pad naar Kopenhagen. Dit was echt een weekend om nooit meer te vergeten!! Terwijl deze jongen braaf over de Zweedse snelwegen zoefde met de cruisecontrol op 110 begonnen de jongens achterin al lekker te drinken. Van wat lekkere mixjes en biertjes om erin te komen en tot wat vodka-shots om warm te blijven. We zijn in 1x naar de veerboot gereden en daarna rechtstreeks Kopenhagen in.
Daarna zijn we naar rechtstreeks naar Hostel Opel gegaan. Oftewel, we hebben onze Opel op de parkeerplaats gezet en dat was ons hostel voor de komende paar nachten. Jahaa, niks hostel voor ons. Wij waren op avontuur, en daar past een hostel niet in! De stemming zat er natuurlijk al goed in bij mijn maten en ik had wat in te halen. En nadat we ons omgekleed hadden midden op de parkeerplaats waren wij klaar om op avontuur te gaan! Na een lekkere hamburger en wat ander fastfood zijn we een nachtclub ingedoken en hebben we ons tot in de vroege uurtjes uitstekend vermaakt!
Na een redelijke nacht in de auto beseften we ons dat we geparkeerd stonden vlakbij een bushalte. Dus toen we wakker werden om een uur of 11 met een stel kerels in een auto met beslagen ramen waren er vast al wat wenkbrauwen gefronst en verontwaardigde blikken in onze auto geworpen. Dat hoort natuurlijk bij een avontuur als dit. En na het 'ontbijt' onze tanden maar even gepoetst en wat opgefrist. Maar hoe doe je dat nou als je niet in een hostel zit. Nou, dat is heel simpel. Je bestelt wat bij de Burger King (ontbijt ofzo) gaat daar het toilet in met je rugtasje en gaat daar lekker je tanden poetsen en jezelf een beetje opfrissen. Hoort er allemaal bij. Overdag lekker door de stad gewandeld, Kopenhagen verkent en wat foto's gemaakt. We zijn daarna met z'n allen naar Christiania geweest. Dat is een plek waar een stel hippies militaire barakken gekraakt hebben en er hun eigen dorp van hebben gemaakt. Ook word er gedoogd gehandeld in softdrugs, dit is nog steeds een punt van discussie daar en de politie doet ook nog wel eens invallen. Maar wel hartstikke interessant natuurlijk, als je niet uit Nederland komt ;-)
Meer info over Christiania... http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijstad_Christiania

's Avonds weer een leuke club ingegaan en om een uur of 6 weer naar het hostel gegaan om om 11u met halfbevroren tenen weer wakker te worden. Het was toch wel een beetje kouder dan de avond ervoor. Daarna zijn we naar de echt toeristische dingen gegaan, de kleine zeemeermin en daar vlakbij zat Kastellet. Dat is een heel oud en goed bewaard gebleven fort (met gracht en al) vlakbij de kust. Erg mooi om te zien allemaal, en een foto met de zeemeermin kan natuurlijk niet ontbreken na een bezoek aan Denemarken.
Wat info over Kastellet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kastellet

Daarna weer terug gereden, wat ook weer verbazingwekkend goed ging dankzij mijn Amerikaanse navigator. Toen was het avontuur afgelopen en hebben we al nagenietend de terugweg afgelegd. Alle verhalen weer even opgehaald en elkaar even ingelicht over wie, wat had uitgespookt op momenten dat we elkaar even uit het oog hadden verloren.
Misschien niet verwonderlijk, maar die avond heb ik heeeerlijk geslapen!

Maandagavond heb ik een potje zaalvoetbal gespeeld met een boel studenten. Dit ging eigenlijk nog best redelijk. Ik heb een paar doelpuntjes en assists meegepakt en ben lekker in beweging geweest. Ook niet onbelangrijk!! Vandaag is der een stukje van mijn haar afgeknipt, zodat ik er weer enigzins verzorgd uit zie.

Nu nog wat dingetjes over school, want jullie denken vast dat ik niet zoveel aan school doe... Ik heb deze week mijn eerste 2 lessen Zweedse taal gehad. Hier ben ik tot de conclusie gekomen dat het verschil met Nederlands niet zozeer in de spelling zit, maar vooral in de uitspraak. Dat word echt nog even flink oefenen voordat ik Zweeds kan praten! En ik heb voor het vak Operations Strategy (de donderdagmorgen les) 2 presentaties gemaakt. Dus pappa en mamma (en andere mensen die zich zorgen maken), maak je niet al te druk. Ik doe heus wel iets :D
Het is gewoon dat lange verhalen op mijn weblog typen zoveel tijd kost dat ik niet meer aan mijn huiswerk toe kom.....

Ow, en om nog even terug te komen op de toetsen van de 2e week die ik nog moest maken voor Windesheim. Ik heb er 3 v/d 4 gehaald en daar ben ik toch best tevreden mee.

Nou, dat was het voor deze week wel weer. Ik zal proberen zoveel mogelijk leuke dingen mee te maken de komende tijd, zodat ik kan proberen jullie te blijven boeien met mijn verhalen.

Hasta la vista, ciao, salut, tschüss, oet morn, laters, adios, en hej då!!







  • 03 Februari 2009 - 19:13

    Elja:

    Hey hey,

    Wat mega gaaf zo'n avontuur naar Kopenhagen :D

    Lkkr dat je 3 van de 4 tentamens hebt gehaald

    nou heel veel plezier verder en suc6 met het beleven van meer spannende dingen voor meer mooie verhalen :D

    x

  • 03 Februari 2009 - 19:32

    Hugo:

    Haha het is echt vet daar dus :p

    Trouwens... op die 1e foto, is dat nou de zanger van Alamo Race Track :D:D

    spreek je wel weer jooooooo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ruud

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 18855

Voorgaande reizen:

11 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

02 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigreren naar Engeland

Landen bezocht: