Sporten! Verjaardagsfeestjes, Spoons & ABC-party - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu Sporten! Verjaardagsfeestjes, Spoons & ABC-party - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ruud Jonkers - WaarBenJij.nu

Sporten! Verjaardagsfeestjes, Spoons & ABC-party

Door: Ruud Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Ruud

11 Februari 2009 | Zweden, Jönköping

Hallo, daar was ik weer met wat verhaaltjes/gebeurtenissen vanuit het inmiddels witte Zweden!

Deze week was weer een week als vele andere. Dat mag saai klinken, maar dat is niet zo als je week bestaat uit uitgaan, school (ok, das het saaiste gedeelte) en verjaardagsfeestjes!
Eén belangrijk verschil met de weken ervoor is er wel. Ik heb namelijk eindelijk weer eens fatsoenlijk gesport! Met dank aan mijn ouders die mijn sportkleren hebben opgestuurd.
Zoals in mijn vorige verhaaltje te lezen was heb ik in het begin van die week een potje zaalvoetbal gespeeld met een lading studenten.
Ook heb ik voordat ik wegging contact gezocht met een Taekwondo-school in Jönköping. Hier kan ik tegen een studentenvergoeding meetrainen.
Ow, even tussen haakjes voor degene die dit nog niet wisten.
*haakje open*
Ik ben in september ( 2008 ) begonnen met Taekwondo in Zwolle en dit bevalt me zo goed dat ik er in Zweden graag mee door wil gaan. Niet dat ik nu een levensgevaarlijke vechtmachine wil worden, maar het is een erg leuke manier om lekker bezig te zijn!
*ennnnn haakje sluiten*
Dus daar heb ik woensdag een kijkje genomen en een lesje meegedraaid in de beginnersklas. Best leuk om te zien hoe ze hier trainen. Al is het wel even wennen om met o.a. jongens/meisjes van een jaar of 8 en mannen/vrouwen van rond de 50 te trainen. Het gaat allemaal een stuk langzamer en is minder intens dan wanneer je met een competitiegerichte groep jongeren traint van ongeveer dezelfde leeftijd. Maar dat was maar goed ook want ik was kapot aant eind van de training!!
Maar ja, het was wel op een woensdag dus even jezelf weer bij elkaar rapen en na een verkwikkende douche op naar de pre-parties om vervolgens naar de eerder (heel vaak) genoemde studentenkroeg Akademien! Dit was wederom een gekkenhuis.
Net als de volgende morgen, wat een gekkenhuis in mijn hoofd. Ik weet niet waar het aan lag, maar ik had er wel last van. En dan heb ik het nog niet eens over de spierpijn... Dit is geen fijne manier om je dag te beginnen!
Maar goed een echte krijger *kuch* laat zich natuurlijk niet zomaar kennen dus sleepte ik (lees; de bus) mezelf weer naar de sporthal voor de volgende les. Deze keer met wat meer ervaren beoefenaars die wat meer techniek hadden en ook wat meer van mijn leeftijd waren. Dacht ik de dag ervoor een zware training gehad te hebben... Mooi niet! Vol aan de bak dus, wat wel voldoening gaf zodra de training ein-de-lijk was afgelopen!
's Avonds maar lekker rustig aan gedaan (alsof ik een keus had, wat een spierpijn en moeheid!)
Gelukkig was ik vrijdag weer enigzins opgeknapt en was ik klaar voor weer een verjaardagsfeest. En dat was maar goed ook, want ik had er 2 dit weekend. Lara de franse buurvrouw had een feest op vrijdag en Martijn de Nederlandse buurman op zaterdag.
Lekker dichtbij huis feesten dus deze keer. Allebei erg gezellige feestjes en nog steeds blijf ik nieuwe gezichten ontdekken. Ook niet zo gek want in deze wijk schijnen 500 tot 600 studenten te wonen.
Op de zondag weer een potje (wat heet, 2uur!) gevoetbald op een licht besneeuwd kunstgrasveld samen met wat andere die-hard voetbalfans/beoefenaars. Zoals je leest heb ik gelukkig weer wat beweging gekregen deze week, en dat is maar goed ook.
En dan nu de reden waarom deze blog ietwat later is dan jullie misschien gewend zijn.........

trrrrrrrrrrrrrr *tromgeroffel*

Bedankt voor de roffel op je drumstel Hugo, heb je eindelijk al weer eens een 2e drumstokje?

*tadaaaaa*

Het ABC-feestje. Dat klinkt als een gezellige bijeenkomst van Sesamstraat-types en de Teletubbies, die ons internationale studenten met het spreekvermogen (in Zweeds) van een peuter het alfabet en tellen gaan leren. Niets is echter minder waar! Het staat voor Anything But Clothes Party.... Dat klinkt al een stuk volwassener, niet? Maar zo gek was het nou ook weer niet, wat dacht je wel niet! Het was een themafeest waar je gekleed moest gaan in alles behalve gewone kleren. Ondergetekende had zich gehuld in de welbekende en zeer beruchte Staphorstcity vlag, een laken van de Ikea en een strategisch geplaatste flessendop.
Andere creaties waren, vuilniszakken, kaarten, kussenslopen, mc Donald's verpakkingen, tassen, vlaggen, gordijnen/tafellakens, handdoeken en Ikea-zakken. Een erg grappig gezicht om al deze creaties over de dansvloer te zien stuiteren.
Jullie zijn vast heel nieuwsgierig hoe dit er nou uitziet.. Daarom, Foto's!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=NHAE7ZEG

Vergeet ik bijna mijn wekelijkse potje Spoons. Helaas, helaas, helaas weten jullie nog dat ik vorige keer zei niet te willen verliezen..... Helaas voor de rest is dit ook niet gebeurd :D
Toch was dit weer een bijzondere editie van het spel. Er vielen deze keer namelijk nogal wat gewonden. Het had misschien te maken met het feit dat we in het begin plastic vorken gebruikten, maar er vloeide deze keer nogal wat bloed. Welgeteld 4 gewonden met bloed aan hun handjes. Het zag er allemaal heel gruwelijk uit, bloed op tafel, bloed op de kaarten mensen met pleisters op hun handen en doekjes voor het bloeden.
Alle ideeën om in latere stadia van het spel voor de gevorderden messen of brandende kaarsjes te gebruiken werden bij deze dan ook van tafel geveegd, omdat we eerst maar even moeten afwachten hoe deze simpele versie gaat aflopen.
Na 2 rondjes hebben we toch maar even wat lepels opgehaald uit verschillende woningen, ook word er nagedacht om een ehbo-er in te schakelen volgende week.
En na enkele spannende ronden waarbij vele mensen dichtbij verliezen kwamen, waren Lara (van de eerder genoemde verjaardag) en Vanessa de ongelukkigen.

De opdracht was deze keer overduidelijk bedacht door mannen (dan moeten die vrouwen ook maar met suggesties komen hoor....)
Lara moest aanbellen bij iemand (weer een willekeurige deur met mannen erachter) en met een of ander slap excuus een beetje gaan flirten. Vanessa kwam dan enkele momenten later om de hoek om te vragen of de man in kwestie met haar partner (Lara) aan het flirten was. Want dat deed ze met iedereen en Vanessa was dit wel heel erg zat! Dus een boel gebekvecht later (zowel in het Frans als het Engels) lieten ze het arme slachtoffer weer teleurgesteld achter. Dacht hij even een leuk meisje aan de haak geslagen te hebben.....

Goed, dat waren mijn gebeurtenissen weer. Nu nog even wat algemeen nieuws:
Het weer:
In Jönköping is het momenteel rond het vriespunt met maxima van 2 graden overdag en een temperatuur van enkele graden onder nul des nachts. Er is een lichte tot matige sneeuwval. De laag sneeuw is rond de 50 mm dik en vermoedelijk tientallen kilometers lang. De sneeuw zal naar verwachting nog enkele dagen blijven liggen. De vooruitzichten zijn verder niet bekend bij deze absolute amateur-meteoroloog.

Lokaal nieuws:
In de vroege morgen van zondag 8 feb. (vermoedelijk tussen 5 en 7) is er in het algemene gebouw (Sockertoppen) van Raslatt ingebroken. Hierbij zijn enkele alcoholhoudende drankjes ontvreemd uit de keuken. De daders zijn binnengekomen door een ruit van de nooduitgang te vernielen om deze nooddeur zo van binnenuit te kunnen openen. Sockertoppen is hierdoor enige tijd gesloten geweest en was maandagmiddag weer toegankelijk voor de studenten. Reacties van enkele bewoners:

- Ow, waren ze dicht dan. Niks van gemerkt ik zit alleen maar in mijn kamer op mijn weblog te schrijven (anoniem)

- Sockertoppen? Hmmm. Ow ja! Dat betekent suikertop, de top van een berg bedoel ik daarmee. Niet van een kerstboom, topprestatie of als in de uitdrukking top, toppie of toppiejoppieeee (Inge de B.)

- Mijn contacten zitten op de zaak en hebben enkele aanknopingspunten. Ook is er een undercover-student in gezet met een camerafiets. Ik zit helaas zelf momenteel voor een onderzoek in Thailand. (P.R. de V.)

- Het is een uiterst kwalijke zaak dat dit in een samenleving als de onze gebeurd. Men dient met zijn handen van andermans spullen af te blijven en de eigendommen van anderen te respecteren. Dat is hele idee van het woord samenleving: Samen-leven. Verdraagzaamheid en normen en waarden zijn daarin belangrijk en dienen nagestreefd te worden. (H.P. / J.P.B.)

Tot zover het plaatselijke nieuws.

Vanuit Jönköping was dit Ruud Jonkers namens ruudjonkers.waarbenjij.nu-nieuws

Terug naar de studio!!!

  • 11 Februari 2009 - 14:42

    Carola:

    Ruudje,
    wat schrijf je het toch weer geweldig haha..
    Enjoy!

    xxx
    Carola

  • 11 Februari 2009 - 16:53

    Joseej:

    Au... en toen moest die tape er nog weer af!!! Haha...

  • 11 Februari 2009 - 18:04

    Hugo:

    Jooooo RRRRRoedy!!

    Wederom een gigant van een verhaal!!!!
    En ik drum nu met 1 stokje en een hamer steel :D:D
    Lukt zo af en toe nog wel eens een beetje!!
    Gegroet

    H.J.

  • 11 Februari 2009 - 20:59

    Elja:

    Hey,

    Ik ben toch blij dat ik dat spel niet hoef te doen het zijn altijd de vrouwen die verliezen :P:P


  • 15 Februari 2009 - 20:09

    Jorien:

    geweldig thema voor een themafeestje! Die ga ik onthouden! :D
    xxx

  • 16 Februari 2009 - 12:14

    Spyke:

    Phoe, erg zwaar daar in het noorden als ik die verhalen lees. Studeren is dus net zoiets als vakantie. Ook ff foto's bekeken. Niet alles is blond, zeker die laatste mistige foto met dat vrouwlijke fotomodel. Wauw! Verder aan de kleding te zien zou het +25 moeten zijn. Hoezo vorst?

  • 17 Februari 2009 - 06:59

    Evelien:

    Wat een verhaal! Lachuuuh! Wat moet het een feest zijn zeg, trainen met vrouwen van rond de 50! Pjoehee!!!


  • 19 Februari 2009 - 20:13

    De Muldertjes:

    ruud we genieten van je verhalen!
    we lezen wel weer dat je het super naar je zin hebt.

    groetjes!

  • 20 Februari 2009 - 11:39

    Karin:

    Ruud,

    Heel veel plezier komend weekend in het hoge noorden. Ik heb het op internet even opgezocht. Wat een buitenkans man!!
    -30 graden, nou lijkt me tijd voor thermo ondergoed, dikke jas, broek, muts, handschoenen!!
    Dikke knuffel, pap en mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ruud

Actief sinds 04 Jan. 2009
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 18749

Voorgaande reizen:

11 Januari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

02 Oktober 2010 - 30 November -0001

Emigreren naar Engeland

Landen bezocht: